, , , , ,

Wniosek o utworzenie śluzy komunikacyjnej przed mostem Długim

Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina wystąpiły wspólnie z wnioskiem do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie o utworzenie przed mostem Długim śluzy komunikacyjnej. Jest to odpowiedź na zaprezentowany niedawno w mediach “kompromis”, który polegać by miał na likwidacji pasu autobusowo-tramwajowego na moście Długim oraz przesunięciu buspasu na ul. Energetyków z pasa środkowego na lewoskręt w kierunku ul. Celnej. Nie zgadzamy się na likwidację PAT-u na moście Długim, w zamian proponujemy pogodzenie interesu kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej – wprowadzenie śluzy komunikacyjnej. Przypominamy, z wyniku sond przeprowadzonych pod artykułami na temat buspasów jasno wynika, że większość większość głosujących jest za pozostawieniem buspasów, jest za priorytetowym traktowaniem komunikacji miejskiej.

Szczecin, 22.03 2013 r.

Stowarzyszenie SENS
Stowarzyszenie STMKM

Pan Radosław Tumielewicz
Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego

Wniosek o utworzenie przed mostem Długim śluzy komunikacyjnej oraz ułatwienie kierowcom wyjazdu z portu

Szanowny Panie Dyrektorze,
pragniemy odnieść się do zaprezentowanego w mediach “kompromisu”, dotyczącego funkcjonowania buspasa oraz PAT-u na ul. Energetyków oraz na moście Długim. Zgadzamy się, że obecny układ powinien zostać zmieniony, jednak zakres i charakter zaproponowanych zmian budzi nasze zastrzeżenia.

1. Zgadzamy się, że buspas na ul. Energetyków powinien zostać przesunięty na lewoskręt prowadzący do ul. Celnej. Układ drogowy będzie dzięki temu bardziej czytelny, a kierowcy jadący ul. Energetyków będą mogli zajmować dwa pasy ruchu zamiast jednego, jak ma to miejsce obecnie.

2. Brakuje nam informacji, w jaki sposób ułatwiony zostanie wyjazd z portu. Jako pierwszy krok proponujemy ustawienie znaku zachęcającego do jazdy “na suwak”. Może to wpłynąć na kierowców poruszających się ul. Energetyków, aby “wpuszczali” kierowców wyjeżdżających z portu.

3. Nie zgadzamy się z pomysłem likwidacji PAT-u na moście Długim. Zamiast tego proponujemy inne rozwiązanie, które umożliwi priorytetowe wpuszczanie na most pojazdów komunikacji miejskiej i jednocześnie pozwoli udostępnić oba pasy wjazdowe do centrum kierowcom samochodów osobowych. Chodzi o rozwiązanie zbliżone do zaproponowanego przez Pana na konferencji z okazji Tygodnia Zrównoważonego Transportu, a mianowicie śluzę komunikacyjną (www.sitkszczecin.org.pl/images/stories/104bsz10.pdf). Zbliżające się do mostu Długiego tramwaje i autobusy byłyby wykrywane na tyle wcześnie, że sygnalizacja świetlna wpuszczałaby je na most z priorytetem, przed innymi pojazdami chcącymi wjechać do centrum lewym pasem. Gdy do mostu nie będzie dojeżdżał tramwaj ani autobus, wpuszczane będą samochody osobowe – tak długo, jak długo będą mogły one zjechać z mostu w tym samym cyklu sygnalizacji. System sprawdzi się wtedy, kiedy na jednym cyklu sygnalizacji możliwy będzie zjazd wszystkich pojazdów stojących na moście Długim – niezbędne jest bowiem pozostawienie wolnego lewego pasa na moście dla potrzeb sprawnego przejazdu tramwajów i autobusów. Pozwoli to w 100% wykorzystać przepustowość mostu oraz umożliwi pasażerom komunikacji miejskiej sprawny przejazd przez ten korkujący się odcinek.

Przypominamy – most Długi, to dla komunikacji miejskiej element głównej (a w praktyce jedynej) osi komunikacyjnej łączącej lewobrzeże z prawobrzeżem. Odcinek ten należy traktować priorytetowo i dbać o jak najlepszy czas przejazdu komunikacji miejskiej. Jak pokazała sonda, przeprowadzona przez Gazetę Wyborczą pod listem z 16 marca czytelnika opowiadającego się za pozostawieniem buspasa, połowa głosujących jest za pozostawieniem buspasa w obecnej formie, a jedna trzecia opowiada się za zmianami. My proponujemy kompromis, który pozwoli w 100% wykorzystać przepustowość mostu Długiego. Mamy też na uwadze, że już za kilka miesięcy konieczne będą kolejne zmiany w organizacji ruchu, związane z finałem regat The Tall Ships Races 2013. Nie wyobrażamy sobie, aby na ten czas komunikacja miejska nie została potraktowana priorytetowo w stopniu zdecydowanie wyższym, niż ma to miejsce teraz – prognozuje się przecież, że Szczecin odwiedzą 2 miliony osób! Kolejna sprawa – już wkrótce rozpocznie się remont torowiska na ul. Energetyków, a wraz z tym konieczne będą kolejne zmiany w funkcjonowaniu mostu Długiego. Na koniec czeka nas przebudowa układu komunikacyjnego Łasztowni – ostatnie znane nam plany mówią o budowie dużego ronda w połowie długości ul. Energetyków. Czeka nas zatem w niedalekiej przyszłości sporo zmian w omawianym obszarze miasta. Musimy poważnie podchodzić do tego, jak ten układ drogowy będzie wyglądał i funkcjonował. Nie wolno spychać komunikacji miejskiej na dalszy plan. Pamiętajmy – im więcej osób zachęcimy dobrą jakością, ale przede wszystkim atrakcyjnymi czasami przejazdu do korzystania z komunikacji miejskiej, tym mniej osób będzie korzystać z samochodów. Oznacza to dla kierowców, którzy z jazdy samochodem nie chcą lub nie mogą zrezygnować, że mniejsze będą korki i łatwiej będzie znaleźć miejsce parkingowe w centrum Szczecina. Sprawna i szybka komunikacja miejska leży w interesie nas wszystkich! Liczymy na poważną dyskusję na powyższy temat.

Z poważaniem,
Paweł Przychodzień
Wiceprezes Stowarzyszenia SENS

Robert Łubiński
Wiceprezes Stowarzyszenia STMKM

Link do prezentacji Pana Radosława Tumielewicza, w której pokazane jest możliwe funkcjonowanie śluzy komunikacyjnej przed mostem Długim (w kierunku centrum):
www.sitkszczecin.org.pl/images/stories/104bsz10.pdf

Komentarze

8 osób skomentowało artykuł: Wniosek o utworzenie śluzy komunikacyjnej przed mostem Długim

  • Szymon

    Hmmm… Od kiedy sondy pod artykułami na stronie Gazety są miarodajne? ;)

    Rozwiązanie jest lepsze niż dotychczasowe- to napewno. Jeżeli zostanie zrealizowane ‘porządnie’.

    Niestety nie rozwiązuje do końca problemu (to już uwaga do władz, nie do SENSu). Szczecinowi brakuje po prostu mostu północnego.

    • Paweł

      Sondy to jest jakiś punkt wyjścia, ale prawda jest taka, że ponad połowa Szczecinian korzysta z KM. Jako ciekawostkę dodam, że generalnie komentarze pod artykułami GW są delikatnie mówiąc – nieprzychylne SENS-owi, jednak kiedy dochodzi do głosowania i każdy ma po jednym głosie – okazuje się, że ponad połowa głosujących popiera proponowane rozwiązania ;). Jesteśmy optymistami :).

  • Przemek_1185

    samo tworzenie śluz nie uatrakcyjni komunikacji miejskiej. Jeżeli Wasze Stowarzyszenie chce zachęcić mieszkańców do przesiadania się do KM, lepiej byłoby powalczyć o miejsca parkingowe w okolicach pętli (np. na Gumieńcach jest spory plac, który mógłby zostać wykorzystany na parking, a znając życie pewnie zostanie sprzedany na Biedronkę lub Lidla). Druga rzecz, to idąc za przykładem innych miast (Talinn, Nysa), należałoby stosować zachęty dla mieszkańców do korzystania z KM. Np. warto byłoby wprowadzić ulgę dla pasażerów KM posiadających przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny pojazdu. Póki co własny samochód opłaca się bardziej niż KM. Jeżeli chodzi o mieszkańców ościennych miejscowości (Mierzyn, Dobra, Dołuje, Wołczkowo), Wasze Stowarzyszenie mogłoby naciskać na stworzenie jednego biletu na całą aglomerację Szczecina (obecne PKS-y, KM w Szczecinie, Przewozy Regionalne).

    Samo ograniczanie ruchu i podnoszenie opłat w SPP nic nie przyniesie. Prawda jest taka, że większość mieszkańców ma dosyć Waszych pomysłów, być może dlatego, że Wasze działania mają charakter punktowy, żadnych problemów nie rozwiązują, a mocno szkodzą sporej części mieszkańców. Myślę, że macie dobre zamiary, ale warto spojrzeć trochę szerzej.

    • Paweł

      Dzięki za komentarz. Co do tej większości mieszkańców mających dość SENS-u – polemizowałbym, chociaż na pewno jest część osób, którzy faktycznie nie chcą słyszeć ani mieć do czynienia z jakimikolwiek nowymi pomysłami, czy to SENS-u, czy to innych zapaleńców, czy to nawet samych inicjatyw miasta. Reforma strefy nie miała polegać na zwiększeniu kosztów, dużo o tym mówiliśmy… Były o wiele ważniejsze punkty jak stworzenie P&R, stworzenie parkingów rotacyjnych itp., strefę zreformowano jak zreformowano, obarczanie SENS odpowiedzialnością za to co jest dziś to lekka przesada…

      Co do wybiórczości działań – wystarczy prześledzić naszą stronę internetową, żeby zobaczyć w jak dużym obszarze tematów się poruszamy. Przecież nie będziemy przy każdej wypowiedzi cytować wszystkich naszych akcji… Na początek przesyłam jednak ogólny, ale kompleksowy zarys naszego podejścia do funkcjonowania miasta. http://sens.szczecin.pl/2012/01/10/propozycje-sens-dotyczace-planu-rozwoju-i-inwestycji-w-perspektywie-2014-2020/ Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego i prześledzeniu naszej strony internetowej upewnisz się, że staramy się działać nie kompleksowo, ale i przyszłościowo ;).
      Pozdrawiam, Paweł

    • Czy stać nas na takie inwestycje? Może tbreza myśleć o podstawowych potrzebach jak mieszkanie i droga.Dlaczego starosta członek Platformy nie chce tej drogi ? Dziwne są te wasze działania Pani Urszulo .

  • Damian Lachowski

    Przemku! Dziękuję za celną opinię. Zapewniam Cię jesteśmy zwolennikami obydwu Twoich propozycji, ba o bilet aglomeracyjny apelujemy od wielu lat, a szczególnie w kontekście SKM. Niestety tu jest sporo problemów ze strony gmin ościennych (bazujemy na oficjalnych informacjach prasowych). Co do Twojego stosunku do naszej pracy i określenie jej jako punktowej, myślę że niestety bardzo się mylisz. Czy SKM, System Parkingów miejskich P&R i P&W, zmiany w SPP, rozwój infrastruktury (w tym samochodowej, vide OŚ oraz rowerowej) i priorytetyzacja komunikacji zbiorowej oraz pieszo-rowerowej nie jest kompleksowe? To co wg Ciebie jest takie? Pozdrawiam

  • Na chwilę skupiłbym się przy nich na biletach czasowych. Rzeczywiście, jest to konieczność w nowoczesnej komunikacji miejskiej. Umożliwiają one nie tylko przesiadki, ale również proporcjonalny udział pasażerów w kosztach podróży w zależności od czasu jej trwania. Popularnym systemem biletowym w polskich miastach są bilety 20-, 40- i 60-minutowe, które po Toruniu pozwoliłyby przejechać w praktycznie wszystkich relacjach. WGK zapewniało nas (TKMKM), że zostaną one wprowadzone, jednak ciężko z ich strony wydusić konkretny termin. Wiążą go z wdrożeniem biletu metropolitarnego dla Torunia i Bydgoszczy. Co do przedstawione przez państwa pomysłu wprowadzenia bus-pasa na trzecim pasie mostu lub toru tramwajowego., wypunktuje parę kwestii związanych z tymi rozwiązaniami.

  • Trwa dyskusja nad zmianami w organizacji ruchu w rejonie mostu Długiego. Jeden z pomysłów to wprowadzenie śluzy dla pojazdów komunikacji miejskiej. Jednocześnie buspas na ul. Energetyków ma być przeniesiony na lewy pas.

Dodaj komentarz

 

 

*